Få bilen din raskt tilbake – Bildeler på nett
Når vi velger å spare noen kroner og kjøpe bildelene på nett er de fleste nysgjerrige på om kvaliteten på disse delene holder den standarden vi ønsker. Hvilken kvalitet kan vi forvente av leverandørene? Er delene like bra som merkedeler?
Hvordan bruker vi online leverandører av bildeler i dag?
For verksteder og mekanikere er prisen på delene viktig for overskuddet. Uten overskudd kommer man ikke langt når man skal leve av å reparere og utføre service på Norges bilpark. Timepriser må være konkurransedyktige for at man skal kunne hevde seg i markedet. Da er det delene som gir en mulighet for å holde inntektene oppe. Mange verksteder velger da den billigste leverandøren av deler som leverer grei kvalitet på delene for prisen de betaler. Når man handler bildeler hver dag er det enklere å orientere seg i hva som er tilgjengelig der ute.
Det kan være noe komplisert for de av oss som ikke er ekspert på bildeler å finne de rette delene, mens verkstedene kan teste forskjellige leverandører til de lander på en som har god service og kvalitet. Da blir det enklere for verksteder å bruke online leverandørene på alt de kjøper av deler og effektivisere kostnadene på alt av innkjøp. De som ikke driver med reparasjon eller service på bil profesjonelt velger ofte å kjøpe slitedeler på nett. Når vi skal bytte deler som likevel må byttes igjen om noen sesonger, har vi større mulighet til å finne online leverandører av bildeler vi er fornød med som kan skaffe oss slitedelene som vi selv bytter eller har venner som kan hjelpe oss med.
Sammenlikning med online deler og merkedeler
Selv om det finnes nettleverandører som tilbyr deler av like god kvalitet som merkeleverandørene, er det ofte ikke det som er lønnsomt. Det er ikke alle som er villige til å kjøpe delene som er av best kvalitet når det finnes billigere deler på markedet. Derfor er det mange leverandører som plasserer seg i midtsjiktet. Delene er av bedre kvalitet enn de billigste på markedet, men det vil ofte være noe forskjell på kvalitet mellom online deler og merkedeler.
Dette betyr ikke at ikke disse delene fungerer akkurat like bra som originaldelene, men de kan ha noe kortere levetid. Du vil likevel oppleve å tjene på å bruke disse delene i stedet for merkedeler da de fleste deler vi bytter på bilen, som ikke regnes som slitedeler, bytter vi kun en gang. Kan vi da bruke deler som koster en del mindre enn merkedelene, kan vi spare mye på bilholdet totalt sett.
Trend er kvalitet i midtsjiktet
Trenden for leverandørene er å levere kvalitet i midtsjiktet. Dette er den økonomisk beste løsningen for å tjene på å selge deler på nett. Det er også ofte den økonomisk beste løsningen for sluttbrukeren at man kan spare en del på å kjøpe disse delene i stedet for å kjøpe merkedeler.
Det som er viktigere er hvilken service vi får fra nettleverandørene. Om vi stadig må returnere deler fordi de er feillevert eller at leverandøren vi benytter har gitt oss feil informasjon, kan det bli veldig tidkrevende for oss å handle på nett. Hvis vi i tillegg må betale porto for å returnere deler som ikke passer, blir det en belastning for oss å handle deler på nett. Men når vi har funnet en god leverandør, kan dette spare oss for mye tid og være veldig praktisk.
hvilke deler kjøper vi på nett?
Mange velger å kjøpe slitedeler til bil fra velkjente nettbutikker som http://www.AUTOdeler.Co.No. De kjøper da bremseklosser, batteri, reimer, slanger, plugger, skruer, muttere, pakninger etc på nett. Da har vi mulighet til å prøve oss frem med leverandører og vi kan opparbeide oss kunnskap om hva som er lurt å hva som ikke er like lurt. Verksteder kan ha mye igjen for å bruke rimelige leverandører på alle deler de bruker.
Kvaliteten på delene som selges på nett ligger ofte midt mellom de billigste og merkedeler. Vi kan få tak i deler av tilsvarende kvalitet som merkedelene på nett, men det er mer å tjene for leverandørene å levere deler som kjøpes av et stort antall brukere.